آموزشی

نحوه راه اندازی کمپرسور باد

زمانی که یک کمپرسور باد مناسب با کار را خریداری نمودید برای راه اندازی آن نیاز به بررسی مواردی است که کمپرسور هوا را به درستی راه اندازی کرده تا بتوان تا مدت های طولانی از کمپرسور باد با بهترین وضعیت ممکن استفاده کرد و با نگهداری مناسب از کمپرسور باد یا پمپ باد بتوان براحتی از تمام ابزارهای بادی با قدرت تمام استفاده کرد.

بعد از خرید کمپرسور هوا برای راه اندازی آن به موارد زیر توجه فرمایید
۱- بررسی روغن کمپرسور باد
۲- اتصال فیلتر هوا ورودی
۳- چک کردن شیر اطمینان
۴- بستن شیر تخلیه آب و شیر تخلیه هوا
۵- نصب کوپلینگ ها یا دو راهی و سه راهی
۶- نصب فیلتر هوا خروجی
۷- نصب شلنگ هوا
۸- چک کردن رله یا اتومات کمپرسور هوا و اتصال به برق

از اولین مواردی که پس از خرید کمپرسور هوا و یا پمپ باد باید در نظر بگیریم بررسی روغن موتور کمپرسور هوا است و البته این مورد فقط برای کمپرسور های روغنی است ولی کمپرسور های سایلنت یا کمپرسور های بی صدا نیازی به روغن برای راه اندازی ندارند.

بررسی روغن کمپرسور هوا
معمولا هنگام فروش کمپرسور باد روغن داخل موتور آن را تخلیه میکنند یا اصولا پس از تولید روغن داخل دستگاه ریخته نمیشود برای اینکه هنگام حمل و نقل و جابجایی روغن داخل کمپرسور بیرون نریزد ولی برخی از شرکت ها هم هستند که هنگام فروش یا پس از تولید روغن موتور را درون دستگاه میریزند و کمپرسور را آماده راه اندازی به فروش می رسانند ولی به هر صورت چک کردن روغن داخل موتور کمپرسور قبل از راه اندازی اولیه از موارد بسیار مهم است که حتی اگر روغن هم داخل کمپرسور باشد باید مقدار آن چک شود تا به میزان لازم روغن موتور در دستگاه موجود داشته باشد.
روغن مناسب برای موتور کمپرسور های روغنی غالبا روغن ۱۰ است که این عدد میزان گران روی یا ویسکوزیته روغن موتور را نشان میدهد و برای کمپرسور های کوچک مانند کمپرسورهای ۱۰ لیتری یا ۲۰ لیتری میتوان از روغن ۵ هم استفاده نمود ولی برای کمپرسورهای ۵۰ لیتری به بالا تا کمپرسور های ۵۰۰ لیتری و بیشتر همان روغن ۱۰ مناسب است.

اتصال فیلتر هوا ورودی
در تمام کمپرسورها با مکانیزم های مختلف برای فشرده سازی هوا نیاز به مکش هوا از بیرون کمپرسور میباشد و ممکن است کمپرسور در همان فضایی قرار داشته باشد که در آن در حال کار یا رنگ کاری می باشند که ورود گرد رنگ یا گرد و خاک به درون ماکنیزم تولید هوای فشرده که همان سیلندر و پیستون کمپرسور است موجب وارد کردن آسیب و صدمه به کمپرسور مبشود به همین دلیل بروی راهگاه ورودی هوا کمپرسور فیلترهایی با مشخصات متنوع نصب میشود.
عموما شرکت های سازنده همراه با کمپرسور ها به تعداد سیلندرهای هر کمپرسور فیلتر هوای ورودی نیز در اختبار مصرف کننده قرار میدهند که برای استفاده از کمپرسور باید روی راهگاه ورودی نصب شود که این فیلتر ها معمولا در دورن جعبه قرار دارند یا در مواردی روی کمپرسور نصب شده است که در این صورت محفظه اصلی فیلتر آن را باز کرده و از وجود فیلتر در درون محفظه پلاستیکی آن مطمئن شوید.

چک کردن شیر اطمینان بروی مخزن کمپرسور باد
تقریبا روی مخزن تمام کمپرسورهای باد یک شیر اطمینان برای فشار بیش از حد نصب می گردد که هنگام بالا رفتن فشار باد از میزان مشخصی و در صورت عدم کار کرد صحیح و عمل کردن رله با اتومات کمپرسور این شیر اطمینان عمل کرده و فشار اضافی باد را تخلیه میکند
هنگام روشن کردن و راه اندازی اولیه کمپرسور چک کردن این شیر اطمینان از موارد مهم است و روی قسمت بالایی شیر اطمینان یک حلقه نصب شده که میتوان با کمک انگشت دست این حلقه را بالا کشید و از عمل کردن یا بالا آمدن قسمت بالایی مطمئن شد و در همین حد که قسمت بالایی شیر اطمینان کار خود را به درستی انجام میدهد و در جای خود حرکت میکند در این مرحله کافی است و میتوان مطمئن شد.
در صورت عدم کارکرد درست شیر اطمینان از روشن کردن کمپرسور باد خودداری نمایید تا مشکل شیر اطینان بر طرف شده و از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید.

بررسی شیر تخلیه های کمپرسور هوا
روی مخزن تمامی کمپرسورها یک لوله تخلیه که برروی آن یک سر شیر یا رزوه نصب شده است قرار دارد که برای تخلیه آب جمع شده در درون مخزن کمپرسور است که هنگام راه اندازی کمپرسور باید از بسته بودن این شیر مطمئن شد تا موتور پمپ هوا یا پمپ باد بتواند مخزن را پر کند.
هنگام مکش هوای بیرون توسط کمپرسور میزان مشخصی از رطوبت هوا نیز به داخل سیلندر و پیستون وارد میشود که با فشرده سازی هوا این رطوبت تبدیل به آب کمی میشود که در طولانی مدت این آب در کف مخزن جمع شده و در صورت عدم تخلیه این آب مخزن کمپرسور دچار پوسیدگی میگردد که برای نگهداری مناسب از کمپرسور هوا بهتر است هر چند وقت آب جمع شده درون مخزن تخلیه شود.
برخی از شرکت های سازنده بجای نصب شیر در محل تخلیه آب کمپرسور روی آن یک درپوش قرار میدهند که بهتر است قبل از راه اندازی و روشن کردن کمپرسور قبل از اینکه باد در کمپرسور جمع شود این درپوش را برداشته و بجای آن یک شیر گازی یا شیر آب به هماره نوار تفلون نصب گردد تا بعدا برای تخلیه آب نخزن نیازی به باز کردن کامل درپوش نباشد و براحتی با باز کردن شیر تخلیه، آب درون مخزن تخلیه شود.

شیر خروجی هوای فشرده یا باد
به غیر از شیر اطمینان یا شیر تخلیه آب مخزن یک شیر اصلی برای خروج هوای فشرده یا باد تولید شده توسط کمپرسور در روی مخزن وجود دارد که یک شیر گازی نیز بروی آن نصب شده است که قبل از روشن کردن و راه اندازی اولیه بهتر است این شیر را بسته و اگر دو راهی، سه راهی یا فیلتر نیاز است روی کمپرسور بسته شود ولی به هر صورت قبل از راه اندازی و روشن کردن این شیر را ببندید.

نصب کوپلینگ دو راهی، سه راهی یا کوپلینگ باد تکی روی شیر خروجی هوا
بعد از بستن شیر خروجی هوا که معمولا یک شیر گازی معمولی است برای اتصال ابزارهای بادی به کمپرسور نیاز است تا بتوان شلنگ یا کوپلینگ ابزار بادی را به کمپرسور متصل کرد.
در این بین امکان نصب دو راهی، سه راهی نیز روی شیر خروجی کمپرسور وجود دارد که قبل از راه اندازی و روشن کردن پمپ بادی بهتر است این اتصالات روی شیر خروجی کمپرسور نصب شود تا پس از روشن کردن بتوان تعداد بیشتری شلنگ یا ابزار بادی را به کمپرسور باد متصل کرد و از به مکان های مختلف در کارگاه برد.

لازم به ذکر است برای بستن تمام قطعات و اتصالات پمپ باد لازم است از نوار تفلون استفاده کنید تا اتصالات کاملا آب بندی شده و نشتی باد نداشته باشد.
برای اتصال ابزار بادی به کمپرسور بهترین روش استفاده از کوپلینگ باد است که براحتی میتوان شلنگ دارای کوپلینگ را به کمپرسور نصب کرد و باز کرد و البته برای استفاده از شلنگ های مختلف هم بهتر است از شلنگ هایی که دو سر آنها دارای کوپلینگ هستند استفاده کنید تا استفاده از ابزارهای بادی براحتی امکان پذیر شود و نیازی به باز و بسته کردن بست و شلنگ برای تغییر ابزار بادی نباشد ولی به هر حال در صورت عدم استفاده از کوپلینگ باد میتوان از سر شلنگ های بدون کوپلینگ نیز استفاده کرد که مانند شلنگ آب یا شلنگ گاز به لوله متصل میشوند و به وسیله یک بست محکم میشود ولی استفاده از این روش فقط در صورتی مناسب است که از ابزارهای بادی زیادی استفاده نشود و به هر شلنگ فقط یک ابزار بادی متصل باشد.

لوله کشی باد و نصب کوپلینگ در نقاط مختف کارگاه
گاهی به دلایل مختلف مانند صدای زیاد کمپرسور باد یا نیاز به باد در نقاط مختلف کارگاه یا کارخانه از لوله کشی باد نیز استفاده میکنند و توسط لوله های فلزی یا پلیمری باد تولیدی کمپرسور را به نقاط مختلف منتقل میکنند و براحتی در هر تقطه میتوان از ابزار بادی استفاده کرد و نیاز به شلنگ های بلند از بین میرود.
این روش از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که به عنوان مثال میتوان به چند مورد از این مزایا اشاره کرد
انتقال کمپرسور باد به مکانی دورتر از محل کار و عدم آلودگی صوتی توسط کمپرسور و آرامش بیشتر کارکنان و کارگران هنگام کار که البته با ورود کمپرسور های سایلنت یا بی صدا به بازار این مورد نیز قابل حل است ولی به هر حال کمپرسور های سایلنت نیز مقداری صدا تولید میکنند که با این روش این مقدار کم صدا نیز قابل رفع است.
دسترسی به باد در نقاط مختلف کارگاه یا محل کار که نیاز به شلنگ را به حدااقل می رساند و استفاده از ابزارهای بادی مختلف در محل های مختلف بوسیله لوله کشی باد
طول عمر بیشتر کمپرسور باد به این دلیل که کمپرسور دور از محل کار و گرد و خاک یا گرد رنگ است به همین دلیل هوای آلوده به داخل موتور و سیلندر پمپ باد وارد نمیشود و طول عمر بیشتری خواهد داشت
لوله کشی باد هرچقدر بیشتر باشد میتواند به همان اندازه حجم بیشتری از هوای فشرده را در داخل خود نگهدارد و البته این میزان به قدری نیست که قابل توجه باشد ولی در مواردی که در یک کارخانه بزرگ لوله کشی باد انجام میشود به همان میزان این لوله کشی به عنوان مخزن باد عمل کرده و هوای بیشتری را در درون خود نگه میدارد.
لازم به ذکر است لوله کشی باد بیشتر برای کمپرسورهای اسکرو یا کمپرسورهای صنعتی با مخزن های حجم بالاست ولی برای یک کمپرسور کارگاهی هم که مخزن حداقل ۱۰۰ لیتری یا بیشتر هم دارند نیز کاملا مناسب است و از مزایای زیادی برخوردار است

نصب فیلتر رطوبت یا فیلتر آب یا واحد مراقبت روی کمپرسور هوا
یکی از مواردی که در عمر ابزارهای بادی تاثیر گذار خواهد بود عدم ورود رطوبت در مکانیزم داخلی ابزار بادی است و البته وجود روغن مناسب در اکثر ابزارهای بادی مانند بکس بادی ، دریل بادی، چکش تخریب بادی و … به عنوان مثال اگر حتی مقدار کمی از رطوبت وارد پیستوله رنگ شود و همراه با رنگ روی سطح پاشیده شود میتواند رنگ را خراب کرده و کیفیت آن را به شدت پایین آورد ولی اگر یک فیلتر رطوبت گیر بر روی خروجی کمپرسور نصب شود باد تولیدی بدون هیچ رطوبتی یا با کمترین میزان رطوبت وارد ابزار بادی میشود که این طول عمر ابزار بادی را بسیار بالا برده و البته کیفیت رنگ کاری را نیز به مراتب بالا خواهد برد.
در کمپرسور های پیستونی یا روغنی به دلیل وجود روغن در مکانیزم تولید باد یا سیلندر و پیستون این کمپرسور ها ممکن است مقداری از این روغن همراه با باد و هوای فشرده به داخل مخزن وارد شود که البته این روغن برای اکثر ابزارهای بادی مانند بکس بادی، پولیش بادی یا فرز انگشتی بادی این روغن مفید است یا حتی برای میخکوب بادی و یا منگنه بادی مشکلی ایجاد نمیکند ولی برای استفاده پیستوله بادی یا مخزن رنگ وجود روغن در باد کمپرسور باد در کیفیت رنگ ایجاد اشکال میکند.
در این بین واحد مراقبت می تواند تمام این موارد را برای آماده سازی یک باد مناسب برای تمام ابزارهای بادی رعایت نماید و با فیلتر کردن رطوبت داخل باد از ورود آب و رطوبت به داخل ابزار بادی جلوگیری نماید و همزمان با اضافه کردن میزان مناسبی از روغن در باد تولیدی روغن مورد نیاز برای ابزار های بادی را نیز فراهم نماید و به طور معمول از واحد مراقبت بعد از شیر خروجی کمپرسور استفاده میکنند تا باد خروجی مشخصات مناسبی برای راه اندازی هر کدام از ابزارهای بادی را داشته باشد.
اگر از کمپرسور باد برای رنگ کاری و همزمان برای دیگر ابزارهای بادی استفاده میکنید میتوانید از یک فیلتر دو قلو یا فیلتر های دیگر استفاده نمایدد تا همزمان رطوبت و روغن را از باد جدا کند و برای روغن کاری ابزار بادی میتوان از طریق راهگاه ورودی باد خود ابزار هر روز قبل از استفاده چند قطره روغن به داخل ابزار ریخت و بعد استفاده کرد.
ولی با لوله کشی باد در کارگاه میتوان در هر نقطه از واحد مراقبت یا قیلتر به صورت جداگانه استفاده کرد و در محلی که نیاز به استفاده از کمپسور برای رنگ کاری است از فیلتر های رطوبت گیر و روغن گیر استفاده نمایید و در محلی که از دیگر ابزارهای بادی استفاده میکنید از واحد مراقبت برای تولید باد مناسب استفاده نمایید .
کار دیگر واحد مراقبت و فیلتر های رطوبت گیر و روغن گیر تنطیم فشار باد است که از طریق آن میتوان میزان فشار هوا خروجی را تنطیم کرد.

نصب شلنگ هوا بر روی کمپرسور باد یا پمپ باد
از ساده ترین در عین حال مهمترین موارد در استفاده از ابزار های بادی انتقال باد یا هوای فشرده ایی است که توسط کمپرسور تولید شده است و این یا از طریق لوله کشی قابل انجام است که هزینه بیشتری دارد و البته باز هم نیاز به شلنگ است یا از طریق شلنگ باد این امکان وجود دارد که شلنگ های باد انواع و اقسام و سایزهای مختلفی دارد ولی مهمترین قسمت آن کوپلینگ باد است که روی دو سر شلنگ باد متصل میشود و آب بندی و عدم نشتی هوا فشرده را ممکن میسازد. بهتر است از کوپلینگ های استانداردی استفاده نمایید که به تمام ابزارهای بادی متصل میشود و البته به کمپرسور هوا نیز میتوان آن را متصل کرد.

چک کردن اتومات یا رله کمپرسور باد
یکی از قطعات بسیار مهم در کمپرسور باد رله یا اتوماتیک کمپرسور باد است که کار قطع کردن موتور کمپرسور در فشار استاندارد تعریف شده و مجاز کمپرسور است که این رله در صورت عدم کارکرد صحیح میتوان خسارت بسیاری به مخزن یا قطعات دیگر کمپرسور باد وارد آورد برای تست اولیه رله کمپرسور میتوانید با فشار دادن و یا کشیدن دکمه رله از کارکرد درست فیزیکی آن آگاه شوید و بعد از اینکه کمپرسور را به برق متصل کردید با فشار دادن و بیرون کشیدن این دکمه کمپرسور را روشن و خاموش نمایید و اگر با تغییر حالت این دکمه کمپرسور روشن یا خاموش شد میتوان تا حد زیادی از کارکرد صحیح رله کمپرسور مطمئن شد و البته بعد از اینکه کمپرسور را روشن کردید باید حتما توجه کنید که با رسیدن به فشار معینی کمپرسور را قطع کند.

با توجه به این نکات میتوان کمپرسور باد را با بهترین حالت ممکن راه اندازی نمود و از کارکرد صحیح آن مطمئن شد و طول عمر مفید کمپرسور را تضمین نمود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *