آموزشی

راهنمای استفاده بهینه ابزار شارژی

دریل پیچ گوشتی های شارژی یکی از ابزارآلات پرکاربرد در مصارف خانگی و صنعتی می باشد که برای سوراخکاری و باز و بسته کردن پیچ از آن استفاده می شود.دریل پیچگوشتی های شارژی از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند که قابلیت شارژ دارند.به همین دلیل نگهداری باتری دستگاه مهم است و برای طول عمر دستگاه باید به یک سری نکات توجه شود.

یکی از اجزای اصلی انواع دریل شارژی،باتری دستگاه می باشد.نکات زیر مرتبط با باتری دستگاه می باشد.

نکات ایمنی مربوط به باتری دستگاه

قبل از استفاده از باتری کلیه دستورالعمل ها و نکات ایمنی مربوط به شارژر،باتری و دستگاه را مطالعه نمایید.

هرگز سلول های باتری را باز نکنید.

مراقب باشید به باتری دستگاه ضربه وارد نشود،مگر اینکه باتری از نوع ضد ضربه باشد.

اگر شارژ دستگاه به سرعت تمام می شود،فورا کار را متوقف کرده و دستگاه را خاموش کنید.زیرا ممکن است که دستگاه به شدت داغ شده باشد که می تواند منجر به سوختگی و انفجار شود.

در صورت تماس مایع داخل باتری با چشم ها،فورا چشم ها را با آب شست و شو دهید و به پزشک مراجعه کنید.تماس مایع باتری با چشم ها ممکن است موجب از بین رفتن بینایی گردد.

موارد زیر ممکن است موجب ایجاد اتصال کوتاه باتری شود:

هرگز قطب های باتری را در تماس با مواد رسانا قرار ندهید

هرگز باتری را در مجاورت فلزاتی مانند میخ،سکه و… قرار ندهید.

هرگز دستگاه و یا باتری را در محیطی با دمای ۵۰ درجه سانتیگراد قرار ندهید.

هرگز باتری دستگاه را حتی در شرایطی که دیگر قابل استفاده نیست،داخل آتش نیاندازید،زیرا ممکن است موجب آتش سوزی گردد.

هرگز از باتری معیوب استفاده نکنید.

نکاتی برای حداکثر کردن طول عمر باتری

همواره قبل از اینکه شارژ باتری به طور کامل تخلیه شود،اقدام به شارژ مجدد دستگاه ننمایید و هر زمان که احساس کردید قدرت دستگاه کم شده است،مجددا شارژ نمایید

هرگز باتری را که شارژ کامل شده است،مجددا شارژ ننمایید.این کار موجب کاهش طول عمر باتری خواهد شد.

همواره باتری را در دمای اتاق بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد شارژ نمایید.در صورت داغ کردن باتری قبل از شارژ مجدد آن اجازه دهید خنک شود.

نصب یا تعویض باتری

برای درآوردن باتری کافی است که دکمه قرمز جلوی باتری(در برخی مدل ها)را فشار داده و باتری را از دستگاه جدا نمایید.

برای نصب باتری،زبانه باتری را بر روی شیار پوسته قرار داده و عقب بکشید تا صدای کلیک را بشنوید که نشان دهنده اتصال درست آن می باشد.

هرگز هنگام نصب باتری،اعمال فشار ننمایید.اگر باتری به راحتی روی شیار پوسته حرکت نکند،یعنی به درستی بر روی پوسته قرار نگرفته است.

دکمه چپ گرد/راست گرد

عموما دستگاه های دریل پیچ گوشتی شارژی دارای دکمه چپگرد/راستگرد برای تغییر جهت چرخش مته/سری پیچ گوشتی است.برای چرخش مته/سری پیچ گوشتی در جهت عقربه های ساعت،دکمه را از طرف A  فشرده و برای چرخش مته/سری پیچ گوشتی در خلاف جهت عقربه های ساعت دکمه را از طرف B فشار دهید.هنگامی که دکمه چپگرد/راستگرد در وسط قرار دارد،دستگاه قفل می شود و از شروع به کار ناگهانی دستگاه جلوگیری می گردد.

استفاده از کلید

همواره قبل از شروع به کار با دستگاه،جهت چرخش مته/سری پیچ گوشتی را بررسی نمایید.

تنها پس از توقف کامل دستگاه اقدام به تغییر چرخش مته نمایید.تعویض جهت چرخش دستگاه حین کار می تواند موجب خسارات جدی به دستگاه گردد.

هنگامی که از دستگاه استفاده نمی کنید،کلید چپ گرد/راستگرد رادر وضعیت قفل قرار دهید تا از شروع به کار ناگهانی و نا خواسته دستگاه جلوگیری گردد.

کلید تغییر دور

برای تغییر دور دستگاه،ابتدا دستگاه شارژی را خاموش کرده و دکمه تغییر دور را بر روی “۲” قرار دهید تا دستگاه در وضعیت سرعت بالا تنظیم شود و با قرار دادن دکمه تغییر دور بر روی “۱” دستگاه در وضعیت سرعت پایین تنظیم خواهد شد.قبل از شروع به کار با دستگاه از تنظیم دستگاه در محدوده سرعت مناسب با نوع کار اطمینان حاصل نمایید.

همواره کلید تغییر دور را بر روی یکی از وضعیت های “۱” و یا “۲” قرار دهید.قرار داشتن کلید بین این دو وضعیت موجب آسیب رسیدن به دستگاه می شود.

هرگز هنگام استفاده از دستگاه اقدام به تغییر دور دستگاه ننمایید چرا که منجر به آسیب های جدی به دستگاه خواهد شد.

نصب یا تعویض مته یا سری پیچ گوشتی:

برای باز کردن سه نظام کافی است که قسمت پایین سه نظام را نگه داشته و قسمت بالایی آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا فک های سه نظام باز شود.سپس مته یا سری پیچ گوشتی را داخل سه نظام قرار دهید.سپس قسمت پایین سه نظام را مجددا نگه داشته و قسمت بالایی آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سه نظام سفت شود.برای خارج کردن مته یا سری پیچ گوشتی برعکس این مراحل را انجام دهید.

استفاده از دستگاه جهت سوراخکاری

ایتدا نشانگر ترکمتر را،بر روی علامت قرار داده و بعد ازآن برای سوراخکاری بهتر است یک سوراخ راهنما بزنید و سپس سوراخکاری را انجام دهید.این شیوه را برای تمامی مصالح استفاده کنید.همچنین برای فلزات به جز آهن و برنج بهتر است از یک روان کننده برای سوراخکاری استفاده شود.دقت کنید که مهم است در زمان سوراخکاری بیش از ظرفیت دستگاه از آن استفاده نکنید،به این معنی که سوراخ کاری با قطر بیش تر از ظرفیت دستگاه می تواند به آن آسیب برساند.

توصیه:

اعمال نیروی مازاد به دستگاه موجب افزایش سرعت عملیات سوراخکاری نمی شود و تنها موجب آسیب دیدن نوک مته،کاهش کارآیی دستگاه و کوتاه شدن طول عمر مفید دستگاه خواهد شد.

استفاده از دستگاه جهت بستن پیچ

برای استفاده از دستگاه به عنوان پیچ گوشتی،آن را بر روی درجه گشتاور مناسب تنظیم نمایید.گشتاور برای پیچ های مختلف متفاوت است،برای بستن پیچ های محکم تر باید از گشتاور بیش تر استفاده شود.سپس نوک سری پیچ گوشتی را بر روی پیچ قرار داده و آن را فشار دهید.سپس دستگاه را با سرعت کم روشن کنید . به آرامی سرعت آن را زیاد کنید و به محض شنیدن صدای کلاچ،کلید را رها کنید.

در اینجا لازم است درباره گشتاور دریل های شارژی اطلاعاتی را داشته باشید.گشتاور در واقع میزان نیرویی است که به پیچ برای باز و بسته شدن وارد می شود.در واقع قدرت دستگاه در چرخاندن شفت.برای باز و بسته کردن پیچ های سفت نیاز به گشتاور بیش تری است.بنابراین اگر نیاز به باز و بست پیچ های محکم دارید حتما از دریل شارژِی با گشتاور بالا استفاده کنید.به مکانیزم گشتاور در دریل شارژِی ترکمتر می گویند که این قابلیت به خصوص برای مواد نرم و چوب بسیار حائز اهمیت است.

توجه کنید که هیچ گاه از حالت دریل برای باز و بسته کردن پیچ استفاده نکنید.

در ادامه به این نکات نیز توجه کنید:

از قرار گرفتن درست سری پیچ گوشتی اطمینان حاصل نمایید،در غیر اینصورت موجب آسیب دیدن پیچ یا سری پیچ گوشتی می گردد.

هنگام سوراخکاری و وارد شدن مته داخل کار،نیروی زیادی وارد خواهد شد که در این هنگام باید دستگاه به خوبی نگه داشته شود.

در صورت گیر کردن مته در قطعه کار کافی است که مته را در خلاف جهت حرکت اولیه به حرکت در آورید.

همواره برای ثابت کردن قطعه کارهای کوچک از گیره استفاده نمایید.

در صورت استفاده مداوم از دستگاه و خالی شدن باتری،ابتدا ۱۵ دقیقه از دستگاه استفاده نکنید تا دستگاه خنک شود،سپس باتری جدید را نصب کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *