آموزشی

پیستوله برقی و طریقه استفاده و نگهداری از آن

پیستوله برقی چیست؟ساختمان آن چگونه است؟
پیستوله برقی (FLOOR BASED SPRAY GUN ) یا به عبارتی دیگر رنگ پاش برقی یک تکنیک نوین و کاربردی برای رنگ پاشی انواع محیط است. این دستگاه، یک افشانه در یک پوشش معمولاً پلاستیکی یا فلزی است که مقداری هوا درون خود ذخیره می‌کند. شایع ترین عملکرد پیستوله‌های برقی، ذخیره هوا در مخزن خود و تبدیل آن به ذرات پودر شده و سپس ذرات رنگی می‌باشد. پیستوله‌های برقی مجهز به یک تفنگ پاشش هستند که گازهای تبدیل شده به پودر رنگ را در محیط بیرون خود، منتشر می‌کنند. تفنگ‌های رنگ پاش برقی (Spray Gun) می‌توانند به صورت مختلفی از قبیل خودکار، دستی، بادی و… تقسیم بندی شوند.
ابزار پیستوله برای نقشه‌کش‌ها و نقاش‌ها استفاده فراوانی دارد که در یک مخزن استوانه‌ای قرار گرفته است. پیستوله علاوه بر استفاده برای رنگ، قابلیت کاربرد انواع روغن جلا، ضد رنگ، آبرنگ و جوهر به رنگ‌های مختلف را نیز دارد.پیستوله های بادی برای پاشش رنگ به کمپرسور باد نیاز دارند، در صورتی که انواع برقی از نیروی برق برای پاشش رنگ استفاده می کنند و نیازی به کمپرسور ندارند و این یک مزیت پیستوله های برقی(رنگ پاش برقی) می باشد.
پیستوله های برقی(رنگ پاش برقی) یکی از ابزار کاربردی برای رنگ پاشی و بعضی از مدل ها استفاده شیرینی پزی دارند،در نتیجه ابزاری کاربردی برای مصارف خانگی نیز هستند.معمولا در پیستوله های برقی رنگ به وسیله یک پیستون،با فشار به سمت نازل خروجی حرکت می کند.

انواع سیستم پاشش رنگ در پیستوله های برقی:
قابلیت High volume low pressure
این قابلیت به این معناست که حجم زیادی از هوای گرم با فشار بسیار پایین،از تفنگ رنگ پاش خارج می شود که برای استفاده در پاشش رنگ روی خودروها،مبلمان،نقاشی منظره و … کاربردی می باشد.

قابلیت Low volume low pressure
برعکس قابلیت HVLP ، از حجم پایین هوا برای پاشش رنگ استفاده می شود، و این ویژگی برتر نسبت به HVLP می باشد.اما مدل های HVLP رایج تر می باشد و قیمت پایین تری دارند. در صورتی که پیستوله ها با قابلیت LVLP راندمان بالاتری دارند.

نوع دیگری از پیستوله ها نیز هستند که برای اولین بار در آمریکا تولید شدند که قابلیت ترکیب ذرات اتم را دارند و معمولا در صنعت دوچرخه سازی استفاده می شود.

نکات ضروری در هنگام استفاده از پیستوله برقی:
فاصله پیستوله با سطح کار مناسب باشد، فاصله کم باعث تراکم زیاد رنگ در سطح و شره کردن می شود، و فاصله زیاد باعث پراکندگی رنگ و زبری سطح کار می شود. فاصله پیستوله از سطح کار متناسب با نوع و غلظت رنگ بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر می باشد.
حرکت پیستوله موازی سطح باشد و از راست به چپ و بر عکس با سرعت یکنواخت انجام شود. حرکت پیستوله به صورت قوسی رنگ را به صورت یکنواخت روی سطح نمی پاشد و این باعث می شود رنگ در جایی متراکم تر شود.
به این نکته حتما توجه نمائید: هوا و رنگ به نسبت متعادل و متناسب مخلوط شوند.
در موقع پاشیدن همیشه از طرف خودمان (لبه ای که به شما نزدیکتر است) شروع به پاشیدن کنیم تا گرد رنگ به طرف مقابل که رنگ نشده حرکت کند اگر از طرف مقابل بپاشیم گرد رنگ روی کاری که رنگ کرده ایم می نشیند و کار را زبر می کند.
برای کیفیت بهتر رنگ، دمای قطعه کار و رنگ باید مناسب باشند. دمای مناسب رنگ ۲۲ درجه سانتی گراد و دمای قطعه کار از ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتی گراد توصیه می شود.
فشار هوای لازم جهت پودر کردن رنگ به جنس و غلظت رنگ بستگی دارد فشار هوای خیلی کم رنگ را کاملا گرد نکرده و سطح رنگ شده چروک بر می دارد و فشار هوای زیاد سطح رنگ شده دانه می زند پیستوله باید طوری تنظیم شود که هوا و رنگ به یک نسبت متعادل مخلوط و از درپوش پیستوله خارج شوند.

مشکلات کار با پیستوله برقی
شره کردن
شره کردن چه به صورت پایین آمدن یک قطره و چه به صورت ریزش یک سطح باشد دلیل آن جمع شدن بیش از حد رنگ در یک محل می باشد شره کردن به علت های زیر می تواند باشد.
حرکت پیستوله رنگ پاش با سرعت پایین یا نامتوازن صورت بگیرد.
رنگ بیش از حد رقیق باشد.
فاصله پیستوله تا سطح کار بیش از حد نزدیک باشد.
زاویه نگه داشتن پیستوله نسبت به کار اشتباه باشد.
ضخامت رنگ پاشیده شده بر روی سطح زیاد باشد.
راه بر طرف کردن عیب:
بعد از خشک شدن رنگ قسمت های شره کرده را سنباده زده و مجددا رنگ می پاشیم.

خشک شدن رنگ با ظاهری پودری
فاصله زیاد پیستوله رنگ پاش تا کار در موقع پاشیدن که باعث میشه رنگ قبل از رسیدن به کار خشک شده باشد.
پاشیدن با فشار هوای زیاد
نشستن گرد رنگ قسمت های در حال رنگ بر روی قسمتهای رنگ شده

تف کردن پیستوله برقی
این عیب که اصطلاحا به تف کردن پیستوله معروف است به علت های زیر می تواند باشد:
رنگ بیش از حد غلیظ است.
مجاری پیستوله کثیف و یا گرفته است.
فشار باد ورودی به پیستوله خیلی کم است.
پوست پرتقالی شدن
در این عیب رنگ بعد از خشک شدن ظاهری ناهموار شبیه پوست پرتقال پیدا خواهد کرد که به علت های زیر می تواند باشد.
فاصله پیستوله تا سطح کار بسیار نزدیک است.
رنگ به مقدار مناسب رقیق نشده است.

نشت کردن رنگ از نازل
نشت رنگ از نازل بدون فشار دادن ماشه می تواند به علت های زیر باشد.
آسیب دیدن سوزن مایع پیستوله
به علت وجود آشغال درنوک نازل سوزن درست در جای خود ننشسته است.
اقدامات احتیاطی برای رنگ کاری با پیستوله برقی
به علت بوجود آمدن گرد رنگ و بخارات خطرناک که می تواند مشکلات شدید تنفسی ایجاد کند. مطلوبترین جا برای رنگ کاری با اسپرهای رنگ پاش اتاقک مخصوصی است که فن تخلیه و سیستم آبشار رنگ باشد.
در صورت نبودن اتاقک چاره بعدی انجام عملیات رنگ کاری در فضای باز می باشد. فضای باز این مزیت را دارد که جریان هوا علاوه بر ایجاد حالت تهویه باعث دور کردن گرد رنگ می شود و از نشست آن بر روی قسمت های رنگ شده تا حد زیادی جلوگیری می کند.
برای محافظت از دستگاه تنفسی در هنگام کار کردن با اسپری های رنگ پاش به علت به وجود آمدن بخارات خطرناک و گرد رنگ باید از ماسک های تنفسی استفاده کرد. در هنگام نصب این ماسک ها بر روی صورت باید دقت شود که طوری در روی صورت نصب شوند تا از هر گونه نشت گرد رنگ و بخارات خطرناک به داخل ماسک جلوگیری کنند.


نگهداری و تنظیف پیستوله:
بعد از اتمام رنگ کاری کل بدنه پیستوله را درون محلول تمیز کننده قرار داده و بخوبی تمیز نمایید.
کلاهک و نازل باید بصورت جداگانه در محلول با برس بخوبی تمیز شوند.
بهتر است محلول تمیز کننده را در مسیر عبور رنگ اسپری نمایید و مراقب باشید منافظ کلاهک و نازل صدمه نبینند.
برای تنظیم سوزن پیستوله بهتر است در زمان نصب ماشه را به عقب بکشید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *