آموزشی

نکات مهم در استفاده از دمنده و مکنده

نکات مهم در استفاده از دمنده و مکنده

بلوور یا دستگاه های دمنده-مکنده چیست؟
بلوور یا دستگاه دمنده-مکنده دستگاهی است که با کمک مقداری هوای فشرده به از بین رفتن گرد و غبارهای موجود بر روی سطوح کمک می کند. همچنین در برخی موارد نیز از این دستگاه ها برای مکش پسماندها نیز استفاده می شود. در این مواقع مکش هوا به جای خروج از دستگاه برعکس عمل کرده و عمل مکش انجام می شود.
لازم است بدانید که دستگاه دمنده-مکنده یک اسم ایرانی است. ولی امروزه در بازار این دستگاه پرطرفدار با اسم انگلیسی آن یعنی بلوئر یا بلوور شناخته می شود. این دستگاه به دلیل اینکه کمک می کند تا طول عمر دستگاه ها افزایش یابد در صنایع کارگاهی بیشترین کاربرد را دارد. در حال حاضر برای هر کارگاه و صنعتی که گرد و غبار زیادی در آن تولید می شود بهترین دستگاه محسوب می شود. چرا که وجود براده ها و پسماندها در کارگاه ها باعث بروز آتش سوزی های ناگهانی شده و یا اینکه ممکن است به درون دستگاه ها نفوذ کرده و به خرابی آن ها منجرب شود. از این رو بهتر است قبل از هر اتفاق و پیشامدی شرایط را بسنجید و دستگاه های مورد نیاز را در محل کارگاه خود خریداری کرده و نگهداری نمایید.


آشنایی با انواع بلوور یا مکنده-دمنده
بلوور یا دستگاه های دمنده-مکنده انواع مختلفی دارد. تنوع این محصول باعث شده تا هر شخصی با توجه به نیاز خود بتواند از آن استفاده نماید. برای هر موقعیتی و هر شرایطی نیاز است تا یک دستگاه متناسب با آن خریداری شود. شما نمی توانید از دستگاه های بلوور صنعتی برای محصولات خانگی استفاده کنید. و یا اینکه برای موارد صنعتی به سراغ دستگاه هایی با قدرت کمتر بروید. همین امر باعث شده است تا تنوع در تولید افزایش یابد.
دستگاه بلوور برای استفاده خانگی
این دستگاه به دلیل اینکه ابعاد کوچکتری دارد و حمل آن آسانتر است به دستگاه های خانگی معروف است. از این دستگاه ها برای کارهای کوچکتر و ساده تر استفاده می شود. شما برای تمیز کرد گرد و غبارهای محصولات برقی می توانید از این دستگاه استفاده کنید. در ضمن باید اشاره کنیم قیمت این سدتگاه و همچنین قدرت مکش و دمندگی این دستگاه ها بسیار کمتر از دستگاه های صنعتی است.
بلوور برای مصارف صنعتی
استفاده از دستگاه دمنده-مکنده در صنعت بسیار زیاد است. صنایع مختلف نیاز دارند تا براده ها و گرد و غبارهای آن بعد از هر فعالیتی به صورت جدی پاکسازی شود. پس باید از این دستگاه ها استفاده نمایند. ولی باید توجه داشته باشید که این دستگاه برای صنعت و خانگی متفاوت است. از جمله تفاوت هایی که بین این دو دستگاه موجود است عبارت اند از:
وزن بیشتری نسبت به دستگاه های خانگی دارد.
از نظر ابعاد در انداز های بزرگتر ساخته شده است.
قیمت خرید این محصول بسیار بالاتر از دستگاه های بلوور خانگی می باشد.
قدرت مکش و مندگی بسیار بالایی دارد. تا بتواند کارایی متناسب با شرایط محیط را داشته باشد.
برای ساتفاده طولانی مدت بسیار مفید است.
فرایند گرد و غبار زدایی و جمع آوری پسماندها را با سرعت بیشتر انجام می دهد.
بلوور برقی
این محصول همان گونه که از اسمش مشخص است یک دستگاهی با منبع انرژی الکتریکی است. یعنی برای انجام فعالیت نیاز دارد تا برق مورد نظر خود را در دسترس داشته باشد. این دستگاه اگر برقی ۲۲۰ ولتی رد اختیار داشته باشد قادر به انجام کار و فرایند مکش و دمندگی است. در غیر این صورت استفاده از آن توصیه نمی شود. چرا که تنها داشتن یک پریز برق در نزدیکی این دستگاه کمک می کند تا وسیله شما شروع به کار کند.
مکنده-دمنده شارژی
بلوور شارژی که با مانند دستگاه های برقی در ابعاد کوچک و قابل حمل طراحی شده است کارکرد بسیار راحت و جا به جایی آسانتری دارند. از این محصول برخلاف بلوورهای برقی می توان در هر موقعیتی استفاده نمود. چرا که با داشتن شارژر و باطری قابل شارژ می توان بدون برق نیز از آن استفاده کرد. ولی تنها یک عیب بزرگ می توان برای این دستگاه در نظر گرفت و آن هم یناز به شارژ بودن آن است. شما باید قبل از استفاده دستگاه را برای مدت مشخصی به برق زده و آن را کاملا شارژ کنید.
نکته: استفاده از بلوور برای جمع آوری گرد و غبار ناشی از کار با دریل ها، سنباده ها، دریل چکشی و … بسیار مناسب است. این محصولات به دلیل اینکه در هنگام استفاده گرد و غبار زیادی تولید می کنند بهترین وسیله برای رفع مشکل، به کار بردن دستگاه مکنده-دمنده است.
کاربرد دستگاه بلوور در صنایع
به صورت کلی از جمله کاربردهای دستگاه بلوور یا دستگاه های دمنده-مکنده را می توان جمع آوری گرد و غبارها نامید. این دستگاه به دلیل نوع ساختاری که دارد با توجه به شرایط استفاده می شود.
این گرد و غبارها، براده ها و پسماندها اگر بر روی دستگاه باقی بمانند به مرور به درون دستگاه نفوذ کرده و آن را از بین خواهند برد. دستگاه های صنعتی قیمت بسیار زیادی دارند. برای اینکه از صرف هزینه های اضافی جلوگیری کنید پیشنهاد می کنیم از این محصول کاربردی در کارگاه های خود و محیط خانه حتما استفاده نمایید.
مزیت استفاده از دستگاه بلوور
دستگاه بلوور یا دستگاه های دمنده-مکنده دارای مزیت های زیادی می باشند. همین مزیت ها و نکات مثبت باعث شده تا پیمانکاران به استفاده از این محصول تشویق شوند. از جمله این نکات مثبت و مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:
برای اینکه فرایند گردگیری را انجام دهد از سرعت بالایی برخوردار است.
با خیال آسوده از این وسیله استفاده کنید. چرا که هیچ گونه اسیبی به قطعات دستگاه های الکتریکی شما وارد نمی کند.
با توجه به قدرتی که در پرتاب باد دارد باعث شده تا فرایند کار بهتر از جاروبرقی انجام شود.
نسبت به مدل های مختلفی که در بازار موجود است مصرف برق بسیار کمتری دارد.
برای جمع آوری پس ماند ها نیز می توان استفاده نمود.
نکات مهم در هنگام کار با دستگاه بلوور
وقتی که شما برای کار با دستگاه های صنعتی مختلف از جمله دستگاه های باغبانی، تعمیرگاهی، اره ها و … آماده می شوید باید برخی نکات را مورد توجه قرار دهید. این وسیله نیز باید در این بین مورد توجه باشد. اگر شما در هنگام استفاده از دستگاه بلوور به نکات مهم و ایمنی توجه نکنید می تواند برای شما خطر آفرین باشد.
به دلیل اینکه این دستگاه برای جمع آوری گرد و غبار استفاده می شود و اینکه این گرد و غبارها برای سلامتی مضرر است. پس باید از کلاه کپ، دستکش ایمنی، لباس مخصوص و ماسک استفاده نمایید.
زمانی که هوا نامساعد بوده و باراندگی است از دستگاه مکنده-دمنده استفاده نکنید. چرا که ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.
به قصد شوخی، خروجی بلوور را به سمت دوست و همکار خود نبرید چرا که می تواند به اون آسیب وارد کند.
برای حفظ سلامت کودکان خود، دستگاه دمنده-مکنده را از کودکان خود دور نگهدارید.
اگر شما مانع از خروج هوای فشرده شوید می تواند به شما آسیب وارد کرده و همچنین باعث خرابی فن و شکستنگی پره ها شود. در این صورت پره ها به بیرون پرتاب شده و به شما آسیب می زند.
در هنگام خرید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
برای خرید بلوور یا دستگاه های دمنده-مکنده قبل از هر چیز باید برخی از موارد را برای خود حل کنید. این موارد می تواند در مورد مدل محصول، قیمت محصول و … باشد.
قیمت محصول: شما برای خرید دستگاه دمنده-مکنده باید هزینه و مقدار بودجه خود را مشخص کنید. در این صورت برخی از مدل ها از دایره انتخاب خارج شده و شما قادر خواهید بود انتخاب درستی داشته باشید.
نوع دستگاه بلوور: زمانی که برای خرید اقدام می کنید حتما نوع دستگاه خود را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که نوع دستگاه با توجه به کار شما مرتبط باشد.
میزان قدرت: قدرت بلوور برای دستگاه های برقی با وات سنجیده می شود. یعنی هر چقدر وات دستگاه بیشتر باشد قدرت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
برچسب انرژی: به دلیل اینکه دستگاه کم مصرفی خریداری کنید باید به برچسب انرژی توجه داشته باشید. به همین خاطر بهترین برچسب انرژی در در محصولات برقی A است. سعی کنید محصولات با مصرف کم را انتخاب نمایید.
تنظیم میزان باد: در مدل های جدید دستگاه بلوور دکمه هایی برای تنظیم باد وجود دارد. این دکمه ها می توان میزان فشار موجود برای خروج باد را تنظیم کند.
کیسه مکنده: اگر دستگاهی که شما خریداری می کنید ویژگی مکندگی دارد حتما به داشتن کیسه آن توجه کنید. چرا که باید تمام مواد و پسماندها را درون کیسه جمع اوری نماید.
از جمله موارد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید می توان به گارانتی محصول، جنس بدنه دستگاه، سرعت دستگاه، قطر لوله ذرات توجه نمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *