آموزشی

راهنمای انتخاب ابزار برقی

اختراع برق کاری کرد تا انسان راه صد ساله را یک شبه طی کند. اختراع برق موجب شد تا به سرعت، بسیاری از ابزار و لوازم دیگری که به وسیله برق کار می‌کنند اختراع شود و به کمک بشر بیاید. ابزاری که در سرعت، کیفیت و هزینه بسیار اثرگذار بوده و توانسته صرفه‌ جویی‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

دنیای ابزار برقی بسیار بزرگ است. آنقدر بزرگ که هر فرد عادی که کم‌ترین آشنایی را با تکنولوژی داشته باشد هم در طول روز بارها و بارها از این ابزار برقی استفاده می‌کند و دیگر انجام کارهای روزمره بدون این ابزار و وسایل برقی به نظر غیر ممکن می‌رسد.

فارغ از ابزار و وسایل برقی که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و زندگی بدون آنها دیگر محال و غیرممکن به نظر می‌رسد یکسری ابزار و وسایل برقی نیز وجود دارد که بیشتر در کارهای فنی، صنعتی، کارگاهی و… مورد استفاده قرار گرفته و کمک می‌کند تا چنین فعالیت‌هایی با سرعت بیشتر و عملکرد بالاتر پیش برود.

ابزارهای برقی که عصای دست شده‌اند

اره کردن، سوارخ کردن، جوش دادن، برش دادن، رنده کردن، سنباده زدن، فرزکاری، دریل کردن و… از جمله فعالیت‌هایی است که اگر بخواهیم آنها را با دست و حتی ابزار دستی انجام دهیم زمان و انرژی زیادی را می‌طلبد؛ اما با آمدن یکسری ابزار برقی کارآمد، سبک، خوش‌دست، با ایمنی کامل و قیمت مناسب چنین فعالیت‌هایی که تا قبل از به وجود آمدن این ابزار سخت و طاقت ‌فرسا بوده را سهل و آسان کرده است.

در حال حاضر لیست بلند بالایی از شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و خارجی وجود دارد که اقدام به تولید ابزارآلات فنی و مهندسی کرده‌ و هر کدام با استفاده از مواد اولیه، علم و تکنولوژی پیشرفته و به روز سعی دارند در این بازار پر رقابت، پیروز و موفق عمل کنند.

برای همین در بخش‌های مختلفی رقابت کرده و سعی می‌کنند تا رضایت مصرف کننده و کاربر را به محصولات خود جلب کنند. بررسی ارگونومی -یعنی علم تطبیق کار یا ابزار با انسان برای به دست آمدن حداکثر ایمنی ممکن زمان کار و بالا بردن بهره ‌وری- افزایش دقت و سهولت در کار، توزیع مناسب وزن ابزار با توجه به نوع کاربری، پوشش ویژه برای جلوگیری از تعریق دست، کاهش لرزش دستگاه، سیستم خنک کننده، سیستم تهویه هوا، ایجاد حداقل میزان صدا و تولید گرما و… از جمله نکاتی است که طراحان و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند آنها را در زمان ساخت ابزار برقی، مد نظر قرار دهند تا بهترین نتیجه را در محصول نهایی به ارمغان آورند.

انتخاب درست با شناخت کافی ابزار برقی

تکنولوژی ابزارهای برقی تا به امروز آنقدر پیشرفت کرده است که باعث شده استفاده از ابزار با آموزشی ساده از سوی کاربران صورت گیرد و بهترین عملکرد و نتیجه را از آن به دست آورند. شناخت کافی از ابزارهای برقی، انتخاب درست آنها بر اساس نیاز و استفاده درست و اصولی از این ابزار کمک می‌کند تا از ابزار برقی به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

ابزارهای برقی صنعتی و نیمه صنعتی از آنجایی که قیمت بالایی دارند و جزو محصولاتی هستند که در مدت زمان کوتاه تعویض نمی‌شوند بهتر است از فروشگاه‌ها و مراکزی خریداری شوند که دارای خدمات پس از فروش بوده تا خرید ابزار برقی با اطمینان صورت گیرد. استفاده از مشاوره افراد خبره و متخصص نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

همچنین برخی از ابزار برقی ابزارهای بزرگی هستند که امکان حمل آنها وجود ندارد و در یک جای ثابت قرار گرفته‌اند. چنین ابزاری برای کارهای صنعتی و بزرگ به کار برده می‌شود. اما دیگر ابزاری که در این گزارش مدنظر ماست ابزارهای برقی هستند که قابل حمل بوده و در صورت وجود برق می‌توان از آنها به بهترین شکل ممکن بهره برد.

ابزارهای برقی که کاربرد زیادی دارند

یکی از ابزارهای پرکاربرد که هم استفاده خانگی دارد و هم صنعتی دریل‌های برقی بوده که برای فعالیت‌های گوناگون به کار می‌آید. از دریل استفاده‌‌های زیادی می‌توان کرد. از سوراخ کردن و ایجاد حفره گرفته تا باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها با سرعت بالا از جمله کارهایی است که می‌توان با کمک دریل این ابزار برقی انجام داد. در حال حاضر انواع و اقسام گوناگونی از دریل‌ها با کیفیت و کارایی و قدرت‌های متنوع تولید شده‌اند که می‌توان با توجه به نیاز و فعالیتی که انجام می‌گیرد در میان تنوع موجود دریل برقی مورد نظر را انتخاب کرد.

فرز برقی نیز از دیگر ابزارهای برقی است که کاربرد زیادی داشته و در صنایع گوناگون و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تراشکاری و برشکاری نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که با کمک دستگاه‌های فرز برقی می‌توان با دقت و کیفیت بالا آن را انجام داد. ضمن اینکه با کمک دستگاه فرز می‌توان بسیاری از ابزارها مانند چاقو و قیچی را نیز و مجدد مورد استفاده قرار داد. با توجه به همین تنوع کارکرد دستگاه فرز می‌توان در بازار با انواع و اقسام چنین دستگاهی مواجه شد و بهترین گزینه را انتخاب و مورد استفاده قرار داد.

اره فارسی بر نیز یک ابزار برقی پرکاربرد در صنایع مختلف و نجاری است که زمان انتخاب یک اره فارسی بر باید توجه داشته باشید بازو و میله‌های دستگاه اره فارسی بر نسبت به صفحه زیر دستگاه در جهت افقی زاویه خود را تغییر دهد و همچنین نکاتی مانند سرعت آزاد که به صورت دور در دقیقه محاسبه می‌شود و دامنه برش که به صورت درجه تعیین می‌شود هم توجه گردد. بهتر است بدانید به این اره فارسی‌بر از آنجایی فارسی گفته می‌شود چون در زمان برش زوایای خاصی ایجاد می‌کند. به طور معمول دستگاه اره فارسی بر ‌به شکل رومیزی ساخته می‌شود که از یک اره ظریف بُر پشت‌دار یا بدون ‌پشت تشکیل ‌شده و بر روی بازوی آن، میله‌های متحرکی قرار می‌گیرد. این اره می‌تواند برش‌هایی با زوایای ۴۵ درجه نیز ایجاد کند.

انتخاب ابزارهایی با استانداردهای بین‌المللی

این نکته را در زمان انتخاب ابزارهای برقی حتما در نظر بگیرید که ابزار برقی را برای چه کاری می‌خواهید و آنوقت است که می‌توان به این نتیجه برسید برای کارهای مورد نظر چه ابزار برقی با چه کیفیت و چه کارکرد و قیمتی می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

به طور معمول ابزارهای برقی که توسط شرکت‌های معتبر تولید و روانه بازارهای بین‌المللی می‌شوند دارای استانداردهای لازم چه از نظر عملکرد و چه از نظر ایمنی بوده و برای همین توصیه می‌شود برای انتخاب مناسب در کنار این سوال که برای چه کاری به ابزار برقی احتیاج دارید حتما ابزار برقی را از کمپانی‌های شناخته شده جهانی که در این زمینه سال‌هاست شهرت دارند تهیه کنید. چون دوام و کیفیت ابزار برقی باعث خواهد شد تا طول عمر آن وسیله بیشتر بوده و برای مدت زمان طولانی از محصولی با کیفیت بهره بگیرید بدون آنکه نیاز باشد بابت تعمیر و نگهداری و حتی تعویض مجدد آن هزینه بیشتری را متقبل شوید.

یکی از قدیمی‌ترین و البته معروف‌ترین شرکت‌ها در خصوص تولید ابزارهای برقی با کیفیت، کمپانی آمریکایی DEWALT «دیوالت» است. ابزارآلات برقی، شارژی و متعلقات آن از جمله تولیدات با کیفیتی هستند که سال‌هاست «دیوالت» به آن شهره بوده و همچنان نیز با قدرت به روند تولیدات با کیفیت خود ادامه می‌دهد. کمپانی «دیوالت» از سال ۱۹۲۴ فعالیت خود را در آمریکا آغاز کرد و به سرعت توانست نام خود را به عنوان یک تولیدکننده برتر معرفی کند و در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نوع ابزار برقی و ۸۰۰ وسیله که به آنها متعلقات ابزارها گفته می‌شود، تولید می‌کند.

وجود چنین شرکت‌های معتبر جهانی که سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده و امتحان خود را پس داده‌اند این اطمینان را به کاربر خواهد داد که می‌توانند با تحقیق و بررسی به ابزار برقی دست پیدا کنند که ایده‌آل بوده و در کنار کیفیت، امنیت فرد را نیز در حین کار تضمین خواهد کرد. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *