آموزشی

طرز کار سنباده لرزان

طرز کار سنباده لرزان : سنباده لرزان یکی از ابزارآلات است که باید در کارگاه تمام صنعتگران و افرادی که به انجام پروژه‌های خانگی علاقمندند، وجود داشته باشد. این ابزار برای سنباده زدن چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل وجود آن برای انجام پروژه‌های نجاری ضروری است. در این مقاله به معرفی این دستگاه و نکات مهمی که باید هنگام کار با آن مورد توجه قرار دهید، می‌پردازیم.


سنباده لرزان چیست؟
سنباده لرزان برای سنباده‌ زدن چوب در پروژه‌های نجاری به کار می‌رود. طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که در یک الگوی تصادفی دایره‌ای شکل حرکت می‌کند تا چوب را سنباده بزند. در واقع این دستگاه نوع پیشرفته‌تر سنباده‌های اوربیتال به شمار می‌رود. بر خلاف سنباده اوربیتال که با کاغذ سنباده معمولی کار می‌کند، سنباده لرزان دارای یک دیسک سنباده دایره‌ای‌ شکل است که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که با سرعت زیاد سطح را سنباده زنی و هموار کند.
کار با این دستگاه نسبت به سنباده زنی دستی از سرعت بالاتری برخوردار است و به انرژی کمتری نیاز دارد. همچنین طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که اثر حرکت دستگاه روی قطعه به حداقل میزان ممکن برسد.


طرز کار سنباده لرزان چگونه است؟

با وجود تمام مزایای سنباده لرزان، نکاتی وجود دارد که لازم است هنگام کار با این دستگاه به آنها توجه کنید، در غیر این صورت نمی‌توانید از حداکثر ظرفیت آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم تا شما را بیشتر با فوت و فن های کار با سنباده لرزان آشنا کنیم.
• به هیچ وجه سنباده را کج نکنید.
همه ما وقتی یک نقطه برآمده یا اثر سوختگی را می‌بینیم به طور ناخودآگاه ممکن است دستگاه را کج کنیم تا هرچه سریعتر مشکل را رفع کنیم. باید بدانید انجام این کار هنگام استفاده از سنباده لرزان نادرست است، زیرا این سنباده‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سطح را به طور کاملا یکنواختی صاف و هموار کنند؛ به همین دلیل اگر دستگاه را کج کنید، عملکرد دستگاه دچار مشکل می‌شود. به جای این کار از سنباده دستی یا رنده دستی استفاده کنید تا قسمتهای بسیار ناهموار -مانند آنچه در قسمت بالا اشاره شد- را صاف کنید.
• با سرعت پایین کار کنید.
سنباده‌های لرزان طوری طراحی شده‌اند که با سرعت خیلی پایین کار کنند. پس لازم است هنگام کار با آنها برخلاف سنباده‌زنی با دست یا سنباده نواری سرعت را تا حد زیادی کاهش دهید. کار کردن با سرعت خیلی کم ممکن است خسته‌کننده باشد، ولی با توجه به نوسانات سنباده و برای اینکه دستگاه کار خود را به بهترین نحو انجام دهد، ضروری است. سرعت ایده‌آل هنگام کار با سنباده لرزان حدود ۲.۵ سانتیمتر در ثانیه است؛ در صورت کار با این سرعت سطح کاملا صاف و یکنواخت شده و اثری روی قطعه باقی نمی‌ماند.
• سنباده را به قطعه فشار ندهید.
هنگام کار با سنباده لرزان نیازی نیست هیچ نیروی اضافه‌ای به دستگاه وارد کنید، تنها کافی است دستگاه را نگه دارید و اجازه دهید سنباده کارش را انجام دهد؛ وزن دستگاه و دستتان برای به دست آوردن نتیجه مطلوب کفایت می‌کند. در واقع بهتر است بدانید وارد کردن نیرو و فشار دادن دستگاه به سمت پایین ممکن است موجب بروز اشکال در موتور، کاهش سرعت فرآیند و کاهش کیفیت سطح کار شود.


نکات کلیدی برای نگهداری سنباده لرزان

برای افزایش عمر دستگاه می بایست نکات نگهداری آن را رعایت کنید. بطور کلی نکات مشخصی برای نگهداری از تمام ابزار ها وجود دارد. اما در زیر نکاتی را مطرح می کنیم که تنها مربوط به نگهداری از سنباده لرزان است.
• هنگام سنباده زدن از ترکیب مش های مختلف استفاده کنید، ولی نه از همه آنها.
کاغذهای سنباده طوری طراحی شده‌اند که در کنار هم و به عنوان بخشی از یک گروه مورد استفاده قرار بگیرند، به طوری که هر مش آثار خراشیدگی باقیمانده از مش قبلی را برطرف کند. این بدین معنا است که برای کسب کیفیت سطح بسیار بالا نمی‌توانید تنها از یک مش بسیار ظریف استفاده کنید و باید از ترکیبی از مش ها که در نهایت به یک مش ظریف ختم می‌شوند استفاده کنید.
با این حال لازم نیست از تمامی مش های ۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۸۰، ۲۲۰ و ۳۲۰ استفاده کنید. توصیه می‌کنیم دیسک های ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۲۰ را تهیه کنید تا برای سنباده‌زنی اولیه از مش ۱۰۰ و برای آماده کردن قطعه برای پرداخت نهایی از مش های ظریفتر ۱۵۰ و ۲۲۰ استفاده کنید.
• در صورت لزوم دیسک سنباده را تعویض کنید.
دیسک های سنباده زنی قیمت زیادی ندارند، پس توقع بیش از حدی از آنها نداشته باشید و وقتی ساییده و پر از گرد و خاک شدند، آنها را عوض کنید. برای اینکه متوجه بشوید چه زمانی وقت تعویض دیسک رسیده است، بهتر است به نتایج کار دستگاه توجه کنید: وقتی کیفیت کار کاهش یافت، وقت آن فرا رسیده است که دیسک را عوض کنید.
لزومی ندارد که فورا دیسک را دور بیندازید. می‌توانید از آن برای سنباده زدن منحنی ها و سطوح گرد با دست استفاده کنید، این دیسک ها به خصوص برای کار با ماشین تراش بسیار مناسبند. پس می‌توانید تعدادی دیسک را در کارگاه نگه دارید و هر وقت کاغذ سنباده نداشتید، از آنها استفاده کنید.
• هر بار که از سنباده لرزان استفاده می کنید، از یک جارو برای تمیز کردن گرد و خاک استفاده کنید.
وصل کردن سنباده لرزان به یک جاروی کارگاهی نه تنها گرد و خاک محیط کارتان را کاهش می‌دهد، بلکه کارایی سنباده را نیز بالا می‌برد. وقتی در تمام طول کار مکش کافی برای جذب گرد و خاک وجود داشته باشد، لایه خاکی که بین صفحه سنباده و چوب قرار دارد کاهش می‌یابد که این مسئله به نوبه خود موجب می‌شود دانه‌های سنباده دائما با قطعه در تماس باشند؛ تماس دائمی بین قطعه و سنباده، سرعت را افزایش می‌دهد که به افزایش کارایی دستگاه می‌انجامد.
• برای اتمام کار بهتر است قطعه را با دست سنباده بزنید.
حتی اگر تمام نکات فوق را رعایت کنید، باز هم جای حرکت دستگاه و الگوی دایره‌ای‌شکل آن تا حدودی روی قطعه باقی می‌ماند. به همین دلیل در بیشتر کارهای نجاری نمی‌توان با دستگاه های سنباده‌زنی به کیفیت سطح نهایی کاملا مطلوب دست یافت.
برای حل این مشکل بهتر است پس از پایان کار با مش ۲۲۰، با یک بلوک سنباده با همان مش کار را به طور دستی ادامه بدهید. دقت کنید که هنگام انجام این کار قطعه را تنها در جهت دانه‌ها، سنباده بزنید.


سخن پایانی
سنباده لرزان یک ابزار ضروری برای انجام پروژه‌های مختلف به شمار می‌رود و نتایج بسیار عالی را برای شما به ارمغان می‌آورد. در این مقاله با طرز کار سنباده لرزان آشنا شدیم. این ابزارآلات به کاربر کمک می‌کند در مصرف زمان و انرژی صرفه‌جویی کند و به همین دلیل حتی برای کسانی که به میزان خیلی کم با چوب کار می‌کنند یا مایل نیستند مدت زمان زیادی را صرف نگهداری از دستگاه کنند، مناسب است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *